Assertiv kommunikation

Kommuniker assertivt med dine relationer og du vil opdage nye resultater

Vi oplever alle udfordringer med relationer i hverdagen, eksempler kunne være:

Du er leder og får sagt noget til en medarbejder i et tonefald som du fortryder og prøver at retfærdiggøre overfor dig selv hvorfor det skete. Efterfølgende får du en klage. Hvad gør du?

‘Din chef ringer en tirsdag morgen. Han vil tale med dig om den opgave, du har arbejdet på den sidste uges tid. Du har brugt meget tid på den og har god føling med opgaven, og du forventer, at din chef vil anerkende dig for din indsats. Men i stedet overfuser han dig over at du ikke er færdig. Hvordan reagerer du så?

Eller

Det er søndag middag, du ved at lige om lidt, er det mandag morgen, og du skal på arbejde igen. Du kan mærke helt ned i maven, at du ikke glæder dig. Det er fordi at du har en udfordring med en kollega du føler dig trynet af. 

Assertion handler om

At være assertiv handler om at give udtryk for sine holdninger og synspunkter klart, selvsikkert og med respekt for både sig selv og andre. Når du kommunikerer assertivt, møder du verden med større ro og selvsikkerhed, hvilket vil øge kvaliteten i dine relationer i arbejdslivet og privatlivet.

Assertionstræning gør dig bedre til at kommunikere og forstå din egen og andres model af verden. Du lærer hvad der trigger i samtalen og hvordan du holder en samtale på et gensidigt respektfuldt niveau. Du lærer at bede om det du har brug for – og sige fra over for det du ikke ønsker. Du lærer at reflektere over kommunikation inden du sender den ud til modtager. Du øver dig i at håndtere vanskelige situationer og løse konflikter på en ligeværdig måde, og du bliver bedre til både at give og modtage feedback. Endelig træner du i at modstå andres pres og manipulation.

Træner du den indsigt du får med fra kurset, vil du se helt nye og bedre resultater i dit liv.

Efter kurset vil du opleve at du øger din selvtillid og dit selvværd fordi du får meldt klart ud – uden at krænke andre, og uden at ende med skyld, dårlig samvittighed og selvbebrejdelser. Alt i alt din personlige kommunikation bliver mærkbart forbedret.

Kurset i assertionstræning – hvem deltager?

Assertionstræning er et praktisk baseret kursus for dig som ønsker at arbejde aktivt med din egen adfærd og tankemønstre – og derved udvikle din personlige kommunikation henimod en mere ligeværdig, klar, nærværende og konfliktforebyggende kommunikation. Kurset er for dig der ønsker mere succes som leder, sælger eller kollega.

Udbytte for virksomheden

At kommunikere assertivt er en forudsætning for godt samarbejde, trivsel, motivation og bedre bundlinje. Deltagerne får lettere ved at samarbejde på en måde der både gavner effektiviteten og arbejdsglæden. Udbyttet er en arbejdsplads med mere tilfredse og selvsikre medarbejder

Kursus indhold

  • Forstå og anvende begrebet assertion
  • Assertiv – submissiv – aggressiv adfærd
  • Indsigt i hvordan du selv kommunikerer
  • Forebyg konflikt før den opstår
  • Lær at løse gamle konflikter
  • Sådan giver du god feedback – anerkendende kommunikation
  • Sådan modtager du feedback/kritik
  • Sådan håndterer du dine og andres følelser – vrede, taler ned til dig etc
  • Samtale teknikker i forskellige situationer
  • Kommunikere dit budskab klart og tydeligt og stå ved dig selv

Praktisk information

Form:

Kurset vil veksle mellem teori og øvelser

Dato: 

 

Kursusform:  

2 dages intensivt kursus fra kl. 8.00 til 16.00

Mulighed for overnatning

Sted:

Stenstruplund Kursuscenter
Jernbanevej 2, 5771 Stenstrup

Materiale: 

Udleveres

Forplejning:

  • Hjemmebagte boller v/ ankomst
  • Frugt & nødder
  • Frokostbuffet
  • Hjemmebagt eftermiddagskage
  • Fri kaffe/te under hele opholdet

Pris for 2 dage:

Pr. person kr. 6.000- eksl. moms

Tilmelding senest den xx og tilmelding bindende. Bliver du forhindret eller syg må du overdrage din plads til en anden. 

Underviser: 

Sanne M. Pedersen