Lær at coach din medarbejder

Brug coaching til at styrke andre i at opnå resultater

Ved at investere i “Lær at coach din medarbejder”  – sparer du på sigt mange penge og megen tid på opgaver der er tidsslugere og drænende. Med coaching får du skabt resultater hos medarbejdere, som selvtillid, motivation,reflektion, løsningsorienteret, handlekraftig.  Du har skabt personlig udvikling hos din medarbejder.

Fordele ved at coache

  • Du udvikler medarbejderens selvtillid, viden og færdigheder
  • ”Aben” for at løse opgaver forbliver hos medarbejderen – du undgår at sidde tilbage med opgaven selv.
  • På lang sigt får du medarbejdere, der lærer af dit eksempel – dvs. de bliver selv mere lyttende og coachende overfor andre.
  • Du får medarbejdere, der tager ansvar og sætter sig mål.

Coaching giver selvstændige medarbejdere

Coaching er at frisætte et menneskes potentiale til at maksimere sine egne præstationer. Det er at hjælpe mennesker til at lære, frem for at undervise dem.

Ideen bag coaching er en grundantagelse om, at dine medarbejdere ofte kender løsningen på deres spørgsmål eller problem, de ved det bare ikke endnu.

Du kan ved at stille gode og åbne spørgsmål, støtte dem i at finde nogle løsninger som de selv har skabt og dermed også langt større ejerskab til, end de gode løsninger du måske kunne tilbyde.

”Når du kan se problemet, kender du svaret.”

Når chancen byder sig, handler det altså om :

  • at skabe en anerkendende stemning
  • at lytte – lytte og lytte
  • stille uddybende, åbne spørgsmål – som skaber refleksion og eftertanke hos din medarbejder og
  • hele tiden sørge for at du opleves som støttende
  • lade medarbejderen fortælle om situationen
  • spørge ind til – hvad medarbejderen ”sidder fast i”
  • at tro på, at medarbejderen kender svaret.
  • lade medarbejderen komme med minimum 3 forskellige forslag til løsninger
  • lade medarbejderen selv beskrive konsekvenserne af de 3 forslag og selv vælge en eller flere
  • at holde din egen verden (følelser) udenfor – at være neutral
  • lade medarbejderen beskrive, hvilke handlinger der nu skal til

Hvornår bruges coaching ikke

Tager vi fat i modellen ”Situationsbestemt ledelse” – skal du overveje, hvor din medarbejder er lige nu. Du skal ikke coache en medarbejder, der skal have direkte instruktion eller træning. Til gengæld skal du coache, der hvor medarbejderen søger støtte eller sparring.

Selvhjulpne mennesker har mere selvtillid

Du kender det sikkert selv – en person, der tager sig tid til at lytte til dig – og stille dig et par velvalgte spørgsmål, kan være rigeligt til, at du kommer i tanke om en måde at løse dit problem på. Jo oftere, at du bliver selvhjulpen – jo oftere vil du have tillid til, at du selv kan løse problemerne. Din rolle som coach er blot at støtte i den mentale proces.

Når du coacher får du dyb indsigt i om en medarbejder sidder fast i en problemstilling

  • fordi han selv har blokeret mentalt for nye veje
  • fordi han udelader nogle væsentlige informationer
  • fordi nogle af vejene strider imod hans egne værdier.

En medarbejder kan gå i stå midt i en opgave og have behov for din støtte til at få

  • skabt sig et overblik
  • skubbet til sine egne antagelser, vurderinger, overbevisninger og værdier
  • formuleret sig et mål

 

.

Fakta om: Lær at coach din medarbejder

Målgruppe:

For dig der har ansvaret for at udvikle medarbejder på forskellige niveauer og som ønsker at styrke dem i at opnå bedre resultater.

Varighed:

Varighed aftales individuelt.

Pris:

En coachsession á 60 min. 1.000,- excl. moms

En coachsession á 90 min. 1.500,- excl. moms

Få et tilbud på en coachpakke.

Priser er ekskl. moms og indtil 31.12.2018

Sted:

Erhvervscoaching kan afholdes Fyn, Jylland, Sjælland. Sted aftales nærmere. 

Du er også velkommen til en kop kaffe og et uforpligtende møde på kontoret i Odense.

Uforpligtende samtale:

Du tilbydes en uforpligtende samtale.

Booking

Ring og book et formøde på tlf. 42261039

eller skriv til: mail@sanne-coaching.dk